Bianchi: Legenda v barvě celeste

Vynález kola, které se otáčí kolem své osy, je starý více než pět tisíc let. Na vynález bicyklu si ale lidstvo muselo počkat až do počátku devatenáctého století. Podobu, tak jak známe jízdní kolo dnes, dostalo až ke konci téhož století a lví podíl na tom měl italský vynálezce a podnikatel Edoardo Bianchi.

Autor: Cyril Effenberger

Dnes jeho jméno nesou kola, která jsou známa a uctívána po celém světě. Jedná se o nejstarší značku, která se výrobě tohoto jednostopého přepravního prostředku poháněného lidskou silou věnuje. Jezdci zvučných jmen získávali v sedle kol Bianchi jeden vavřín za druhým. Pojďme se ale podívat na počátek cyklistického věku, který se datuje do první poloviny 19. století. Ano, přesně toho, které je všeobecně známo jako století páry, či století vynálezů.

V roce 1818 si nechal Karl von Drais patentovat svůj běhací stroj, kterému se podle svého vynálezce po celé Evropě přezdívalo „draisina“. Jednalo se v podstatě o obdobu dnešních dětských odrážedel. Jízdě na draisinách se podle dobového tisku ve dvacátých letech devatenáctého století oddávali také pánové v pražské Kanálské zahradě. Dnes již zaniklá zahrada, která se rozkládala mezi dnešní Polskou ulicí a Vinohradskou třídou na Vinohradech, je považována za jednu z nejstarších botanických zahrad v našich zemích. Část zahrady je dnes součástí Riegrových sadů. Ale zpět ke dvěma kolům a ke značce Bianchi.

Století vynálezů

Od patentu barona Draise plynul čas raketovou rychlostí. Jeden vynález napříč obory lidského počínání střídal druhý. Kolo samotné se ale ve svých počátcích vyvíjelo velmi pomalu. Až v roce 1861 mechanik Pierre Michaux přidal kolu šlapky – velké přední kolo a malé zadní – svět spatřil velocipéd. Až do roku 1869 se kola vyráběla ze dřeva. Tehdy rodina Michauxů přišla poprvé s kovovým rámem. V té době byl již čtyři roky na světě Edoardo Bianchi, který se narodil v Milánu v první polovině července 1865. Klučina se odmala zapálil pro mechaniku. O dvacet let později otevřel svou první dílnu na opravu a výrobu kol. Během několika následujících let Bianchi zdokonaloval jízdní kolo s využitím vynálezů ostatních. Sám přidal svou vlastní vynalézavost a již v roce 1888 měla jeho kola řetězový pohon a gumové pláště vyvinuté skotským vynálezcem Johnem Boydem Dunlopem.

Po deseti letech intenzivního rozvoje se značka Bianchi na trhu skvěle etablovala. Bianchi jednou řekl, že nejlepší způsob, jak otestovat výrobek, je nasadit ho do závodu. Tak se zrodilo oddělení Reparto Corse neboli závodní oddělení. Bianchi byl přesvědčen, že z extrémní únavy člověka při jízdě na kole se můžete vždy něco naučit. A to se mu vyplatilo.

Ve jménu sportu

První cyklistické závody začaly s končícím stoletím a kola Bianchi byla u toho. V roce 1899 si značka připsala první mezinárodní vítězství na trati nedaleko Paříže. V sedle kola Bianchi tehdy triumfoval Gian Fernand Tommaselli. Ten se později stal prvním generálním ředitelem značky. Což bylo další potvrzení správného postupu zakladatele, kdy z vývoje závodních speciálů těžila produkce kol pro „běžné“ cyklisty. Patnáct let po Tommaselliho vítězství značka Bianchi vyráběla 45 000 kol ročně. Produkovala také motocykly, a dokonce i automobily.

Historie značky Bianchi a jejích tyrkysových kol je spjata s historií Itálie. Jak kola Bianchi svou specifickou barvu získala se dnes neshodnou ani historici. Jednou z variant tohoto příběhu je, že Bianchiho inspirovala barva očí italské královny Markéty Savojské, které jízdu na kole učil. Od roku 1895 značka vyráběla dámská kola. Charakteristická barva Celeste se v průběhu času měnila od namodralého odstínu až po současnou mátově zelenou. Barva má dokonce své specifické označení v patentovaném systému barev Pantone – 3255 C.

V průběhu první světové války se do výroby dostala skládací kola s odpružením pro italskou armádu. Podle některých to byla první horská kola, jejichž objev je většinou přisuzován partě Američanů v sedmdesátých letech století dvacátého.

Bianchi se dnes díky 130letému dědictví řadí mezi nejprestižnější značky jízdních kol. Od roku 1995 je součástí skupiny Cycleurope, kam spadají další cyklistické značky jako jsou například Crescent, DBS, Everton a další. Cycleurope vlastní holding Grimaldi Industri AB vlastněným švédským magnátem Salvatorem Grimaldim.

S prstem na tepu doby

V současné době značka Bianchi vyrábí široké spektrum jízdních kol, aby uspokojila potřeby profesionálních i příležitostných jezdců, těch, kteří milují přírodu, nebo těch, kteří se prostě chtějí rychle pohybovat městským provozem. Ve výrobním programu samozřejmě nechybí stále populárnější elektrokola. Značka v posledních letech mohutně investovala do rozvoje výroby.

Za dva roky Bianchi oslaví 140. výročí svého založení. V cyklistice byste marně hledali značku s tak zvučným jménem a bohatou historií.


 

Strpení prosím…