Trek Fuel EXe – lehký e-bike je dostupnější díky hliníku

V nabídce Treku je řada zajímavých modelů. Drsné e-biky s velkými baterkami i lehké závodní stroje pro náročné ridery. A pak je tady kategorie, která přístupy kombinuje. Kategorie tak trochu sama pro sebe. V ní najdete lehké elektrokolo Fuel EXe, jedoucí si vlastní cestou.

Není to trailbike ani čisté enduro, není to těžké elektrokolo, není to konvenční model, jichž je v nabídkách výrobců halda. Konstruktéři Treku vsadili na jiné karty a vytvořily lehký celoodpružený e-bike, se kterým má být hlavně zábava, ničím se nelišící od analogového kolegy. Taková zábava ale pochopitelně něco stála. Hliníkové verze Fuel EXe však mění hru. 

Model, který přinesl rozruch díky nevídané technice

Při představení celoodpruženého Fuelu EXe vyvolalo největší zájem a diskuze použití zcela nového pohonu, který se výrazně odlišuje od konvenčního Bosche, Shimana, Yamahy a dalších elektromotorů. Ty je totiž složité do rámu zapracovat tak, aniž by se natáhla délka zadní stavby, i když nejmodernější verze pohonů jsou na tom lépe než předchozí generace, vytvářející z elektrokol mnohdy autobusy. V Treku se kvůli zachování klasické geometrie rozhodli spolupracovat se společností, která měla nejvyšší předpoklady vyvinout co nejkompaktnější motor. Američané tak důvěru svěřili německé firmě TQ a společně vyvinuli elektropohon s označením HPR50. TQ se mimo jiné zabývá vývojem a výrobou komponent pro robotiku, automatizaci, ale také pro letecký či kosmický průmysl. Úsilí dopadlo tak, že nový pohon web Pinkbike označil za inovaci roku 2022.

Technika Fuelu EXe má opravdu zajímavé parametry. Tělo motoru TQ váží pouhých 1800 gramů, což je více než o kilogram méně, než bývá váha tradičních motorů. To napovídá i to, že je pohon opravdu malý. Vlastně není za převodníkem téměř vidět. TQ HPR50 se kromě velikosti pyšní také tichostí, protože místo tradičního hlučného řemenu využívá válečkovou převodovku. Hodnoty jsou pak následující – dostanete tradičních 250 W a 50 Nm točivého momentu. Vše je spojeno s 360Wh integrovanou baterií, která se díky své velikosti rychle nabíjí. Trek uvádí, že ji nabijete za 2 hodiny a že váží pouhých 1835 g. Celkově se na pohonu tedy ušetřilo rapidně, co se váhy týká. To se samozřejmě odráží na dojezdu, ale Fuel EXe nemá svým pojetím trhat rekordy v ujeté vzdálenosti. Tohle kolo má bavit. Má se zkrátka chovat jako klasický bike, který vás však vyveze na začátek trailu bez námahy. A komu by byla kapacita baterky málo, může pořídit extender o kapacitě 160 Wh. Ten prodlouží dojezd téměř o polovinu.

Parťákem, co se ovládání týče, vám bude minimalistický ovladač umístění těsně u levého gripu a přehled o režimech dopomoci či stavu baterky získáte z monochromatického displeje na přední části horní rámové trubky. Očekávejte trojici režimů a možnost upravovat jejich přesnou charakteristiku prostřednictvím uživatelské aplikace pro smartphony, která se jmenuje Trek Central.

Blízký karbonovému bráchovi i klasickému Fuelu EX

Hliníkový Fuel EXe se snaží být k nerozpoznání od karbonu a daleko nejde ani od vzhledu klasického Fuel EX. Záměna kol může být vážně docela snadná. Stále se jedná o mohutný trailbike postavený na ABP zadním odpružení se 140 mm zdvihu, který doplňují 150mm odpružené vidlice. Vyloženě skvělé je, že Trek ponechal i pro hliník všechny možnosti nastavení geometrie, které má karbonový Fuel EXe. Najdete zde tak Mino Link ve vahadle zadní stavby i možnost měnit úhel hlavové trubky (výchozí je 65° úhel) o docela zásadní stupně. Samotný rám je pak svařen ze slitiny, kterou Trek nazývá Alpha Platinum. Nejzajímavější je monokoková střední část svařená ze dvou polovin. Do ní je uchycen motor, tlumič a ve spodní části najdete otvor pro vysunutí kompaktní baterie. A další úhly či rozměry? Sedlová trubka dostala úhel 77° a reach pro velikost L je 485 mm. Obecně je kolo nastaveno na efektivní poměr mezi stabilitou a hravostí a hlavně, aby toho hodně sneslo a nepřekvapilo jezdce v žádném typu terénu. Pro docílení těchto vlastnosti Trek zvolil délku zadní stavby 440 mm, což je ideální, prověřená střední cesta, jak kolo nedostat ani do jednoho extrému – lenivosti či nestability.

Specifikace hliníkových modelů

Zcela chápeme, že karbonové verze Fuel EXe jsou pro řadu bikerů zkrátka drahé. Když se model představil, startovala nejlevnější karbonová specifikace jen lehce pod 200 tis. Kč. Hliníková verze tak přišla s ambicí šířit technologie mezi mnohem širší veřejnost a i to je důvod, proč si dnes kolo představujeme. Budoucí majitelé musí samozřejmě počítat s nějakým dekem navíc, v tom je karbon zkrátka nedostižný, ale ušetřit desítky tisíc je taky fajn. Takže pojďme si projít, co slitinové verze přináší…

Startovní Fuel EXe 5 s cenou výrazně pod 140 tis. Kč byl vybaven vidlicí RockShox Recon Silver s tlumením Motion Control. Přednímu odpružení sekunduje v našich končinách méně vídaný tlumič X-Fusion Pro 2. Kolu nechybí populární dvanáctka Shimano Deore, teleskopická sedlovka TranzX se zdvihy od 100 do 170 mm dle velikosti rámu a aby se cenu podařilo udržet na uzdě, využil Trek v maximální možné míře svoje vlastní komponenty Bontrager, které bývají zárukou kvality. Jde o celý kokpit i o vypletená devětadvacetipalcová kola s ráfky Line TLR 30.

Po ekonomicky nejzajímavější specifikaci následují až výrazně lépe vybavené verze EXe 8. Jedna se drží pohonu od Shimana a i podle toho má přívlastek XT. Druhá a zároveň nejdražší specifikace, která však zůstává pod 200 tis. Kč, je na elektronickém řazení od Sramu. Jde o 12-ti rychlostní bezdrátové řazení Sram GX Eagle AXS. Obě tato kola pak svěřují odpružení čistě Foxu, přesněji vidlici FOX Rhythm 36 se vzduchovým odpružením Float EVOL a tlumičem GRIP a osvědčenému tlumiči FOX Performance Float X.

Pokud vám stačí trocha dopomoci a toužíte u elektrokola maximálně zachovat jízdní DNA klasického trailbiku nebo allmountainu, vymyslel Trek pro takovou příležitost opravdu zajímavý stroj, který je nyní díky hliníku také výrazně dostupnější. A hlavně – pořád toho zvládne stejně, jako jeho dražší karbonový brácha. Obě kola si můžete vyzkoušet a porovnat v naší půjčovně kol Trek.

Zmíněné produkty

Trek
Trek Fuel EXe 5
135 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 133 270 Kč

2024
Trek
Trek Fuel EXe 9.7
139 902 Kč 196 990 Kč
2023
-29 %
Trek
Trek Fuel EXe 9.8 XT
179 913 Kč 246 490 Kč
2023
-27 %
Trek
Trek Fuel EXe 9.9 X0 AXS T-Type
294 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 289 090 Kč

2024
Trek
Trek Fuel EXe 9.7
196 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 193 050 Kč

2024
Trek
Trek Fuel EXe 8 XT
172 990 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 169 530 Kč

2024
Trek
Trek Fuel EXe 9.5
99 908 Kč 147 990 Kč
2023
-32 %

Instagram

Strpení prosím…