Elektrokola včera a dnes

Kola poháněná elektromotorem, případně kombinací lidské síly a elektromotoru, se poprvé světu představila na konci 19. století. Popularitu elektrokola začala získávat od osmdesátek století minulého. Boom pak zaznamenala v novém tisíciletí. A dnes jsou běžnou součástí cyklistického světa. Jak elektrokola fungují a jaký zážitek poskytují nejnovější technologie?

Někteří kovaní cyklisté nemohou elektrokolům přijít na jméno. Jsou přesvědčeni, že jízda na e-bicích není cyklistika. Ale věřme, že je to názor minoritní. Vždyť díky elektrokolům se k cyklistice přiklání stále více lidí. A navíc, díky kolům poháněným elektřinou se své lásky z jízdy nemusí vzdát řada lidí s hendikepem či seniorů. A to je v pravdě pozitivní počin.

Princip podpory

 

Elektrická kola zesilují sílu šlapání, takže toho zvládnete a uvidíte více než kdykoli předtím. Jsou rychlá a plynulá, mají předvídatelný, snadno ovladatelný výkon a baterie s dlouhou životností, které lze snadno nabíjet v jakékoli domácí zásuvce. O klasifikaci elektrokol rozhoduje především to, zda motor elektrokola pomáhá jezdci pomocí systému podpory šlapání, nebo pomocí systému napájení na vyžádání. U systému pedal-assist je elektromotor regulován šlapáním. Pedal-assist zvyšuje úsilí jezdce při šlapání. Tato elektrokola – nazývaná pedelecs případně s-pedelecs – jsou vybavena snímačem, který zjišťuje rychlost šlapání, sílu šlapání nebo obojí. Snímá se také aktivace brzdy, která vypíná motor. V případě napájení na vyžádání se motor aktivuje pomocí plynu, obvykle umístěného na řídítkách stejně jako u většiny motocyklů nebo skútrů. A cyklista tak vůbec nemusí šlápnout do pedálů.

Stejně jako kola čistě šlapací, tak i ta na elektřinu se dělí do kategorií podle jejich použití. Můžete si tak vybrat z kol silničních, horských i těch určených pro provoz ve městech. V každém případě se bude lišit kapacita baterií, výkon elektromotorů, rychlost nabíjení a samozřejmě dojezd na elektřinu. Rámy elektrokol se od „šlapacích“ jsou podobné, ale samozřejmě z logiky věci jsou designově upravené kvůli umístění baterií a motorů. Motory se středovým pohonem jsou umístěny uprostřed kola, v místě, kde šlapete. Jsou k dispozici v řadě různých výkonů a poskytují stabilní těžiště a plynulou podporu, která je při šlapání přirozenější. Druhou variantou jsou motory umístěny v náboji zadního kola v blízkosti zadních převodů (viz např. Bianchi e-road Impulso). Jsou obecně cenově dostupnější a lehčí než motory se středovým pohonem, takže je snazší najít takový, který odpovídá vašemu rozpočtu, takže stačí naskočit a vyrazit.

Další důležitou součástí je baterie. Ty se značně liší velikostí, tvarem, umístěním a výkonem. To, kolik watthodin baterie pojme, jinak řečeno, jakou má kapacitu, má přímý vliv na to, jak rychle a jak daleko můžete jezdit s asistencí. Rychlost elektrokol se pohybuje od 25 km/hod do 45 km/hod, výjimečně až 60 km/hod. Stejně jako u jiných druhů baterií, i baterie pro elektrokola mají omezený počet dob, kdy je lze plně nabít a vybít, než je třeba je vyměnit. Životnost baterií elektrokol se vyjadřuje v nabíjecích cyklech – vybití a dobití baterie. Většina baterií pro elektrokola je dimenzována na 800-1000 nabíjecích cyklů

 

Chytrá hlava

 

Řídicí jednotka, která je komunikačním rozhraním mezi vašimi pokyny a motorem. Ovládána je tlačítky, která vám umožňují zapínat a vypínat systém, měnit režim asistence nebo přepínat mezi obrazovkami displeje vašeho elektrokola. V závislosti na systému elektrokola můžete mít k dispozici další ovládací funkce, například indikátor stavu baterie, ovládání světel, další metriky, jako jsou údaje o jízdě, nebo integrovaný displej.

Ten je v podstatě přístrojovou deskou. Standardem je, že zobrazuje výdrž baterie a aktuálně zvolený režim, ale mnoho z nich nabízí i další funkce, jako je rychloměr, měření jízdy, sledování aktivity a mapování trasy. Displej může být integrovaný s ovladačem, může být samostatnou jednotkou nebo jako displej můžete použít i chytrý telefon.

 

Budoucnost mobility?

 

Do e-bikového byznysu se zapojily i některé automobilky, které vidí v rostoucí oblibě elektrokol ideální doplněk k elektromobilům a taky jak udělat dobře legislativě tlačící na snižování uhlíkové stopy (ESG: environmental, social, governance). Například Audi svou vizi e-bike Wörthersee představilo již před jedenácti lety. Designéři automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku v rámci udržitelné mobility k celé věci přistupují od základu. Nová role automobilu totiž podle nich ve společnosti vytvoří ve velkých městech prostor pro jiné formy individuální mobility: pro štíhlá, lehká a účinná vozidla se dvěma, třemi nebo čtyřmi koly, pro e-pedelecs, e-skateboardy, e-trikes a e-quads. Designéři Audi pracují na tom, aby tyto stále ještě mladé trendy integrovali do uceleného obrazu, na jehož základě pak vyvinou vhodná řešení. Loni pak Audi ve spolupráci s Fantic představilo sjezdový celohliníkový e-bike.

Samostatnou divizi věnovanou výrobě elektrokol založilo Porsche, které do byznysu vlétlo ve velkém stylu. První e-biky představilo na počátku roku 2021, na konci téhož roku koupilo chorvatskou značku Greyp, aby o pár měsíců později získalo výrobce elektropohonů Fauda a v srpnu pak založilo již zmíněnou divizi Porsche eBike Performance. A pozadu nezůstala ani další německá značka. BMW se pochlubilo městským elektrokolem i Vision AMBY s dojezdem až 300 kilometrů. A elektrokola silniční i horská nabízí také domácí Škoda Auto, jejíž historie výrobou bicyklů v roce 1885 započala. K cyklistice má totiž česká automobilka velmi blízko. Příští rok to bude dvacet let, co je oficiálním vozem legendární Tour de France.

Stranou nestojí ani výrobci motocyklů. Jedním z příkladů je spolupráce Ducati se studiem Italdesign Giugiaro, ze které před třemi lety vzešel koncept městského skládacího elektrokola Urban-E, které mělo 378Wh baterii a dojezd 70 kilometrů při plném nabití. Své vlastní e-kolo S1 MOSH/TRIBUTE pod značkou Serial 1 uvedl na trh také Harley-Davidson. Udržitelnost je zkrátka velké téma a tradiční výrobci dopravních prostředků si to dostatečně uvědomují.

 

Nová generace

 

Přes snahu těchto výrobců, kterým elektrokola zapadají do dlouhodobých strategií drží prvenství ve vývoji cyklistické značky. Jsou logicky v daleko užším a živějším vztahu s cyklisty a přirozeně lépe chápou jejich potřeby než třeba automobiloví stratégové. Příkladem je třeba poslední generace elektrokol s minimalistickým (co do rozměru a hmotnosti) pohonem TQ. Motor, který je jen 8 cm široký se obejde bez klasické převodovky. Pohon je tak výrazně lehčí, tišší a elektrická podpora přirozenější. Výsledkem jsou kola, která se na první pohled neliší od klasických kol tvarem ani rozměry, přitom na nich člověk dojede dál a užije si novou úroveň zábavy. Pár dojmů z praxe jsme přinesli v tomto článku

TREK nabízí s tímto pohonem například trailovou raketu FUEL EXe nebo pokročilé silniční kolo DOMANE+. Pokud stále váháte, obě si můžete vyzkoušet v naší půjčovně nebo testcentru. Možná budete překvapeni.

Cyril Effenberger

Instagram

Online rezervace
Půjčovna kol Online
půjčovna kol
Rezervace servisu Online
rezervace servisu
Sortiment
Online rezervace
Půjčovna kol Online
půjčovna kol
Rezervace servisu Online
rezervace servisu
Prodejna
Prodejna Mapa Praha Smichov

Dnes otevřeno
Otevřeno 10:00 - 19:00

Služby
Online rezervace
Půjčovna kol Online
půjčovna kol
Rezervace servisu Online
rezervace servisu