Pinarello: Vyrobeno k dominanci

Fenomén Pinarello se zrodil z vášně jednoho muže pro závodění. Giovanni Pinarello byl jako jezdec známý svou výhrou na Maglia Nera na Giru d'Italia, později se jeho jméno stalo synonymem pro rámy vyrobené pro největší cyklistické šampiony. Na kolech nesoucích jeho jméno se odehrály některé z nejslavnějších okamžiků cyklistické historie. I dnes je Pinarello ztělesněním úspěchu.

Nejsme tu proto, abychom soutěžili, narodili jsme se pro to, abychom vyhrávali

Giovanni Pinarello začal s malým cyklokrámem v Trevisu, aby později změnil svět cyklistiky, posunul hranice a dokázal to, co ostatní považovali za nemožné. Jeho cíl byl jednoduchý: Vyrábět nejlepší kola na světě. Po sedmi desetiletích Fausto Pinarello pokračuje v odkazu svého otce jediným způsobem, který Pinarello umí - vyhrává.

Ze skromných kořenů roste velikost

Obchod s koly Cicli Pinarello byl otevřen v roce 1952, ale příběh značky Pinarello začal o tři desetiletí dříve. Giovanni "Nani" Pinarello se narodil v roce 1922 v Catena di Villorba na předměstí Trevisa.

Jako osmé z 12 dětí vyrůstal Giovanni ve zlaté éře italské cyklistiky a zamiloval si cyklistické závody a jejich atmosféru rychlosti a dobrodružství. Úspěšná amatérská kariéra ho v roce 1947 přivedla k možnosti stát se profesionálem, a přestože v následujících sedmi sezónách zaznamenal několik úspěchů jako závodník, jeho skutečný osud ležel jinde. Nani během svých amatérských závodů pracoval také v továrně na jízdní kola Paglianti a právě k tomuto řemeslu se vrátil, když skončila jeho profesionální kariéra.

V roce 1951 získal Nani Maglia Nera, dres, který se uděluje poslednímu jezdci, který dokončí Giro d'Italia, ale jeho tým s ním těsně před následujícím ročníkem bez okolků ukončil smlouvu a nahradil ho nadějným mladým jezdcem.

Aby zmírnili tuto ránu, vyplatili Nanimu slušné odstupné: 100 000 lir, což bylo tehdy malé jmění. Investoval je moudře, otevřel si obchod ve svém rodném městě a zahájil cestu, která ze jména Pinarello udělala ve světě cyklistiky jedno z nejslavnějších.

Nebyl to příběh úspěchu, který by se odehrál přes noc. Skromné začátky s místními týmy podpořily rostoucí pověst a přicházela stále působivější vítězství. První mezinárodní triumf přišel v roce 1961, kdy Guido De Rosso vyhrál úvodní Tour de l'Avenir, ale to byl jen náznak toho, co mělo teprve přijít.

Závodění v srdci

"Začali jsme sponzorovat amatérské týmy na počátku 60. let, počínaje Tognana-Pinarello. Věci se pro nás skutečně změnily, když Tullio Campagnolo představil mého otce José Miguelovi Echavarrimu, který hledal výrobce pro svůj tým Reynolds. Měli mladého jezdce jménem Miguel Indurain a společně jsme pak dokázali velké věci. "

"Můj otec vyhrál v osmdesátých letech dvě Giri d'Italia a jednu Tour de France, ale náš vztah s Echavarrim se změnil v roce 92, kdy jsme sponzorovali Banesto. Pět Tour, dvě Giri, olympijské zlato v Atlantě, titul mistra světa v TT, hodinový rekord...

"Byla to neuvěřitelná doba, připadalo mi, jako bychom tvořili budoucnost. Naše kola byla naprosto jedinečná díky práci našeho inženýra Marca Giachiho, který k nám přišel z týmu Lamborghini Formule 1. V té době jsme se snažili o to, aby se nám dařilo. Slavná motorka Espada vlastně dostala své jméno podle Lamborghini.

Bylo navrženo v aerodynamickém tunelu a vyrobeno z uhlíkových vláken - nic podobného jako kulaté ocelové trubky, které byly před ním.

Technologie, kterou jsme použili, se v cyklistice nikdy nevyskytovala, ale Giachi měl intuici, jak ji přenést do světa kol."

 

Historie značky Pinarello

První titul na Grand Tour přišel příhodně dramatickým způsobem. Na svazích Passo dello Stelvio ho navzdory nepřízni osudu vyhrál jezdec, od kterého to nikdo nečekal. Psal se rok 1975, a přestože éra Eddyho Merckxe a Felice Gimondiho se chýlila ke konci, na trůn se hlásila řada čerstvých mladých talentů. Mezi nimi byl i mladý Giovanni Battaglin, který jezdil na stroji Pinarello za tým Jolli Ceramica.

Když Merckx a jeho tým Molteni těsně před startem závodu odstoupili, zdálo se, že Battaglin má šanci, i když malou. Gimondi byl stále na místě, a i když už nebyl v nejlepších letech, jako vítěz všech tří Grand Tours a poslední Ital, který dojel v Maglia Rosa, byl stále favoritem.

Byl tu také skvělý Belgičan Roger de Vlaeminck a talentovaný Španěl Francisco Galdós. Když se tedy peloton seřadil na začátku první etapy v Miláně, nikdo by nemohl tušit, že k vítězství je předurčen Battaglinův týmový kolega Fausto Bertoglio.

Počasí, rivalita a smůla, to vše hrálo roli v Battaglinově zkáze, ale byla to houževnatost a nečekaná chladnokrevnost pod tlakem, která vyhrála den pro jeho někdejšího gregaria Bertoglia.

Do závěrečného dne vstupoval Ital s nepatrným náskokem pouhých 41 sekund před Galdosem, ale držel se Španělova kola jako lepidlo a odpovídal na každý útok, který jeho soupeř na 48 serpentinách nejznámějšího stoupání Gira podnikl. Byl to životní výkon jezdce, který už nikdy nedosáhne takových výšin, ale pro Pinarello to byl první krok na cestě k tomu, aby se stalo nejúspěšnějším výrobcem v historii Grand Tour.

Na stupních vítězů jako doma

Osmdesátá léta byla pro značku Pinarello vzrušujícím obdobím. Battaglin si v roce 1981 zajistil Maglia Rosa a přivezl do Trevisa druhý titul z Giro d'Italia a rtuťovitý americký jezdec Alexi Grewal vyhrál zlato na olympijských hrách v Los Angeles v roce 1984.

Nejlepším ze všech byl Pedro Delgado, který v roce 1988 vyhrál závod Tour de France na stroji Pinarello v typicky agresivním a vzrušujícím stylu. Byl to nejrychlejší závod v historii Tour de France do té doby a Španěl dojel v Paříži o více než sedm minut před svými soupeři, když dominoval v horách.

Koncem 80. let nastala ve vedení značky generační obměna a po Giovannim převzal pochodeň jeho syn Fausto Pinarello.

BIG MIG: MIGUEL INDURAIN BYL SPLNĚNÝM SNEM

Dalším závodníkem, jehož jméno je vyšito zlatým písmem v historii značky Pinarello je Miguel Indurain. Byl typem jezdce, o kterém sní ředitelé týmů a výrobci kol. Obdařen bystrým rozumem, inteligencí, zručností - a motorem, jaký nemá nikdo jiný. Vysoký a silný, neporazitelný v časovce, ale dobrý i v horách.

Jeho výsledky mluví samy za sebe: Pětkrát Tours de France, dvakrát Giri d'Italia, dvakrát Giro-Tour, hodinový rekord, vítěz mistrovství světa v časovce v roce 1995 a olympijské časovky v Atlantě '96. Miguelón však znamenal víc než jen tituly, byl ztělesněním velkého šampiona.

Skromný mimo kolo a nemilosrdný na něm, změnil cyklistické závody a zahájil moderní éru cyklistiky, kdy vše bylo propočítané a nic nebylo ponecháno náhodě, a to vše dokázal na kole Pinarello a ze svých nádherných italských kol udělal ikony rychlosti. I dnes, téměř o tři desetiletí později, vyvolává pohled na jeho legendární časovkářské kolo Espada neodbytný pocit rychlosti.

Byla to skutečná ikona rychlosti, kolo, které rozcupovalo pravidla a nově definovalo, čeho lze na dvou kolech dosáhnout. Když na něm jezdil takový výjimečný talent, jakým byl Indurain, vyslal jasný signál: Pinarello byla značka, která rozuměla rychlosti lépe než kdokoli jiný.

"Měl jsem rád všechny své jezdce, ale Miguel byl ten, který mě nadchl nejvíc. Jeho hodinový rekord je něco, na co nikdy nezapomenu." - Fausto Pinarello

Německá armáda

Bílá a purpurová barva týmu Telekom byla v 90. letech skutečně ikonická a kola Pinarello, na kterých jezdili, se stala symbolem nové éry cyklistiky. Hvězdy jako Bjarne Riis, Jan Ullrich a Erik Zabel si podmanily nové generace fanoušků po celém světě a oživily každý závod. Stejně jako Pinarella, na kterých jezdili, měl však i styl Telekom svou podstatu a svůj přístup podpořil velkými výkony, když na tom záleželo nejvíc: získal dvě Tours de France, olympijské medaile a duhový trikot v časovce na mistrovství světa 1999 díky dominantnímu výkonu Jana Ullricha v Trevisu, jen několik týdnů poté, co Němec vyhrál Vueltu a Espana.

Přírození vítězové

Výsledky dalšího desetiletí, ve kterém zářila taková jména jako Wiggins nebo Froome, mluví samy za sebe. Sedm Tours de France, dvě Giri d'Italia, dvě Vueltas a España, desítky národních titulů, nezapomenutelná vítězství na závodech Milano-Sanremo, Liège-Bastogne-Liège a Strade Bianche, téměř naprostá dominance na závodech Paříž - Nice a Critérium du Dauphiné. A to jsou jen vrcholné okamžiky nevídaného desetiletí úspěchů, které udělali z Pinarella nejlépe hodnoceného výrobce kol v historii Tour de France. 

"Když vznikal Team Sky, jeho vedení nepocházelo z tradičního světa cyklistiky, ale Sir Dave Brailsford věděl, co je potřeba k vybudování skvělého týmu, a měli spoustu jezdců, kteří přišli z olympijského dráhového programu Team GB. Pak přišel Wiggins a Froome a společně jsme se zapsali do historie. Na kolečko, které jsem po Chrisově vítězství absolvoval na Champs-Élysées se všemi jezdci, nikdy nezapomenu," řekl k tomuto slavnému období Fausto Pinarello.

Přijďte se seznámit s fenoménem Pinarello na vlastní oči do naší cyklistické speciálky.

Zmíněné produkty

Pinarello
Pinarello Dogma F | CAMPAGNOLO Super Record EPS 2x12 DB WRL
418 800 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 410 424 Kč

Pinarello
Pinarello Dogma F | SHIMANO Dura Ace Di2 2x12 DB
385 500 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 377 790 Kč

Pinarello
Pinarello Dogma F | SRAM Red eTap AXS 2x12 DB
412 300 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 404 054 Kč

skladem
Pinarello
Pinarello Dogma F | SHIMANO Dura Ace Di2 2x12 Direct mount rim brake
376 500 Kč

* Cena pro členy M1 klubu 368 970 Kč

Strpení prosím…