Elektrokola včera a dnes

Kola poháněná elektromotorem, případně kombinací lidské síly a elektromotoru, se poprvé světu představila na konci 19. století. Popularitu elektrokola začala získávat od osmdesátek století minulého. Boom pak zaznamenala v novém tisíciletí. A dnes jsou běžnou součástí cyklistického světa. Jak elektrokola fungují a jaký zážitek poskytují nejnovější technologie?

Někteří kovaní cyklisté nemohou elektrokolům přijít na jméno. Jsou přesvědčeni, že jízda na e-bicích není cyklistika. Ale věřme, že je to názor minoritní. Vždyť díky elektrokolům se k cyklistice přiklání stále více lidí. A navíc, díky kolům poháněným elektřinou se své lásky z jízdy nemusí vzdát řada lidí s hendikepem či seniorů. A to je v pravdě pozitivní počin.

Princip podpory

 

Elektrická kola zesilují sílu šlapání, takže toho zvládnete a uvidíte více než kdykoli předtím. Jsou rychlá a plynulá, mají předvídatelný, snadno ovladatelný výkon a baterie s dlouhou životností, které lze snadno nabíjet v jakékoli domácí zásuvce. O klasifikaci elektrokol rozhoduje především to, zda motor elektrokola pomáhá jezdci pomocí systému podpory šlapání, nebo pomocí systému napájení na vyžádání. U systému pedal-assist je elektromotor regulován šlapáním. Pedal-assist zvyšuje úsilí jezdce při šlapání. Tato elektrokola – nazývaná pedelecs případně s-pedelecs – jsou vybavena snímačem, který zjišťuje rychlost šlapání, sílu šlapání nebo obojí. Snímá se také aktivace brzdy, která vypíná motor. V případě napájení na vyžádání se motor aktivuje pomocí plynu, obvykle umístěného na řídítkách stejně jako u většiny motocyklů nebo skútrů. A cyklista tak vůbec nemusí šlápnout do pedálů.

Stejně jako kola čistě šlapací, tak i ta na elektřinu se dělí do kategorií podle jejich použití. Můžete si tak vybrat z kol silničních, horských i těch určených pro provoz ve městech. V každém případě se bude lišit kapacita baterií, výkon elektromotorů, rychlost nabíjení a samozřejmě dojezd na elektřinu. Rámy elektrokol se od „šlapacích“ jsou podobné, ale samozřejmě z logiky věci jsou designově upravené kvůli umístění baterií a motorů. Motory se středovým pohonem jsou umístěny uprostřed kola, v místě, kde šlapete. Jsou k dispozici v řadě různých výkonů a poskytují stabilní těžiště a plynulou podporu, která je při šlapání přirozenější. Druhou variantou jsou motory umístěny v náboji zadního kola v blízkosti zadních převodů (viz např. Bianchi e-road Impulso). Jsou obecně cenově dostupnější a lehčí než motory se středovým pohonem, takže je snazší najít takový, který odpovídá vašemu rozpočtu, takže stačí naskočit a vyrazit.

Další důležitou součástí je baterie. Ty se značně liší velikostí, tvarem, umístěním a výkonem. To, kolik watthodin baterie pojme, jinak řečeno, jakou má kapacitu, má přímý vliv na to, jak rychle a jak daleko můžete jezdit s asistencí. Rychlost elektrokol se pohybuje od 25 km/hod do 45 km/hod, výjimečně až 60 km/hod. Stejně jako u jiných druhů baterií, i baterie pro elektrokola mají omezený počet dob, kdy je lze plně nabít a vybít, než je třeba je vyměnit. Životnost baterií elektrokol se vyjadřuje v nabíjecích cyklech – vybití a dobití baterie. Většina baterií pro elektrokola je dimenzována na 800-1000 nabíjecích cyklů

 

Chytrá hlava

 

Řídicí jednotka, která je komunikačním rozhraním mezi vašimi pokyny a motorem. Ovládána je tlačítky, která vám umožňují zapínat a vypínat systém, měnit režim asistence nebo přepínat mezi obrazovkami displeje vašeho elektrokola. V závislosti na systému elektrokola můžete mít k dispozici další ovládací funkce, například indikátor stavu baterie, ovládání světel, další metriky, jako jsou údaje o jízdě, nebo integrovaný displej.

Ten je v podstatě přístrojovou deskou. Standardem je, že zobrazuje výdrž baterie a aktuálně zvolený režim, ale mnoho z nich nabízí i další funkce, jako je rychloměr, měření jízdy, sledování aktivity a mapování trasy. Displej může být integrovaný s ovladačem, může být samostatnou jednotkou nebo jako displej můžete použít i chytrý telefon.

 

Budoucnost mobility?

 

Do e-bikového byznysu se zapojily i některé automobilky, které vidí v rostoucí oblibě elektrokol ideální doplněk k elektromobilům a taky jak udělat dobře legislativě tlačící na snižování uhlíkové stopy (ESG: environmental, social, governance). Například Audi svou vizi e-bike Wörthersee představilo již před jedenácti lety. Designéři automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku v rámci udržitelné mobility k celé věci přistupují od základu. Nová role automobilu totiž podle nich ve společnosti vytvoří ve velkých městech prostor pro jiné formy individuální mobility: pro štíhlá, lehká a účinná vozidla se dvěma, třemi nebo čtyřmi koly, pro e-pedelecs, e-skateboardy, e-trikes a e-quads. Designéři Audi pracují na tom, aby tyto stále ještě mladé trendy integrovali do uceleného obrazu, na jehož základě pak vyvinou vhodná řešení. Loni pak Audi ve spolupráci s Fantic představilo sjezdový celohliníkový e-bike.

Samostatnou divizi věnovanou výrobě elektrokol založilo Porsche, které do byznysu vlétlo ve velkém stylu. První e-biky představilo na počátku roku 2021, na konci téhož roku koupilo chorvatskou značku Greyp, aby o pár měsíců později získalo výrobce elektropohonů Fauda a v srpnu pak založilo již zmíněnou divizi Porsche eBike Performance. A pozadu nezůstala ani další německá značka. BMW se pochlubilo městským elektrokolem i Vision AMBY s dojezdem až 300 kilometrů. A elektrokola silniční i horská nabízí také domácí Škoda Auto, jejíž historie výrobou bicyklů v roce 1885 započala. K cyklistice má totiž česká automobilka velmi blízko. Příští rok to bude dvacet let, co je oficiálním vozem legendární Tour de France.

Stranou nestojí ani výrobci motocyklů. Jedním z příkladů je spolupráce Ducati se studiem Italdesign Giugiaro, ze které před třemi lety vzešel koncept městského skládacího elektrokola Urban-E, které mělo 378Wh baterii a dojezd 70 kilometrů při plném nabití. Své vlastní e-kolo S1 MOSH/TRIBUTE pod značkou Serial 1 uvedl na trh také Harley-Davidson. Udržitelnost je zkrátka velké téma a tradiční výrobci dopravních prostředků si to dostatečně uvědomují.

 

Nová generace

 

Přes snahu těchto výrobců, kterým elektrokola zapadají do dlouhodobých strategií drží prvenství ve vývoji cyklistické značky. Jsou logicky v daleko užším a živějším vztahu s cyklisty a přirozeně lépe chápou jejich potřeby než třeba automobiloví stratégové. Příkladem je třeba poslední generace elektrokol s minimalistickým (co do rozměru a hmotnosti) pohonem TQ. Motor, který je jen 8 cm široký se obejde bez klasické převodovky. Pohon je tak výrazně lehčí, tišší a elektrická podpora přirozenější. Výsledkem jsou kola, která se na první pohled neliší od klasických kol tvarem ani rozměry, přitom na nich člověk dojede dál a užije si novou úroveň zábavy. Pár dojmů z praxe jsme přinesli v tomto článku

TREK nabízí s tímto pohonem například trailovou raketu FUEL EXe nebo pokročilé silniční kolo DOMANE+. Pokud stále váháte, obě si můžete vyzkoušet v naší půjčovně nebo testcentru. Možná budete překvapeni.

Cyril Effenberger

Strpení prosím…